חוק המרכולים • דודי אמסלם: החוק לא מכריח לסגור חנויות בשבת

איתי גדסי 2 Comment on חוק המרכולים • דודי אמסלם: החוק לא מכריח לסגור חנויות בשבת

ועדת הפנים דנה בהצעת חוק המרכולים ושמעה את הסתייגויות האופוזיציה וישראל ביתנו • יו"ר הוועדה דודי אמסלם: החוק לא מכריח לסגור חנויות בשבת אלא דורש הסכמת השר כי יש לכך השלכות רוחב חברתיות

ח"כ דודי אמסלם צילום: פלאש 90
12:41
28.04.24
קובי פינקלר No Comments on צה"ל השמיד עשרות רקטות שהיו מוכנות לשיגור לרחבי הארץ

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם דנה ב"חוק המרכולים" – חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירותם של עסקים בימי מנוחה, כהכנה לקריאה שניה ושלישית. על פי הצעת החוק, חוקי עזר בעניין זה יהיו טעונים הסכמה של שר הפנים. הסכמת השר תינתן רק  אם פתיחת העסקים בימי מנוחה נדרשת כדי לספק צרכים שהם לדעת שר הפנים, צרכים חיוניים.

יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם: "החוק לא מכריח לסגור חנויות בשבת. תהיה החלטה של הרשות המקומית לסגור – יסגרו. זו החלטה מוניציפלית משולבת, שדורשת אישור שר. יש דברים שהם לא עניין מקומי. לא מדובר על בתי קפה אלא על מרכולים. מחריגים אותם כי יש השלכות רוחב. כשמדובר על פתיחת עסקים בשבת, דיזנגוף ובן גוריון הבינו את המשמעות. בא עכשיו המחוקק ונענה לבעלי עסקים חילונים שטוענים שמרגע שיפתחו מרכול, הפרנסה שלהם הלכה. זו השלכה חברתית רחבה".

ח"כ יעקב אשר: "כמה תוכניות שבאו להיטיב עם אזרחים נפסלו בגלל ערכי טבע. ראש העיר היה מת להרוס שכונה שחיים שם בתנאים איומים ולהקים שכונה חדשה. הרי מועצת העיר הנבחרת יודעת מה טוב לתושבים, ובא מישהו קיצוני בוועדה מחוזית ואומר לא. אתם שואלים למה להשליך את הדמוקרטיה? למה להשליך את השבת? ארץ ישראל הובטחה לנו באותה תורה שציוותה לנו את השבת".

ח"כ לאה פדידה: "אנו לא משני צדי המתרס. אנו בעד לחיות זה לצד זה. זה יבוא לכם הפוך על הפוך. ביוקנעם אין שום דבר פתוח בשבת, וברמת ישי כן. תתחשבו במבנה הדמוגרפי ובצורך שלי ושלך לחיות ביחד, לספק צרכים בלי לפגוע בזכויות. החוק מסרס את סמכות הרשות המקומית. הוא מכפיף בצורה דורסנית ומנכס את השבת לאוכלוסייה מסוימת. בואו ניתן לשבת צביון שמשקף זכות דמוקרטית ומסורתית".

ח"כ יעל כהן פארן: "בביתי אנו שומרים שבת, ודווקא מהמקום הזה, לא יכול להיות שנכפה על אנשים תרבות שלא שלהם. כל קהילה יכולה להחליט לעצמה. גם אני נגד לפתוח את כל החנויות. יש אי שוויון משווע כשרק בתל אביב פתוחים מרכולים. דווקא כשמנסים לשנות את הסטטוס קוו זה גורם לתגובת נגד, להתפרצות של אנטי. היום המצב רגוע ולא כל הערים רוצות לפתוח. בפרדס חנה אין אף בית קפה פתוח".

ח"כ תמר זנדברג: "אני לא זוכרת כזו התעוררות של ציבור. יש בחדר נציגים של למעלה ממאה רשויות שרוצות לציין את השבת בדרכן, לא בדרך של ליצמן, דרעי וסמוטריץ, לבקר בשבת את סבא וסבתא ובדרך לקנות פיצוחים. לעשות מה שבא להם. לא מה שבא לך. הממשלה רוצה לתת להם נבוט בראש. מדובר במיעוט קיצוני וקטן. אם רוצים לדבר על שבת של כולם, במקום ללכת לקרב, בואו נלך לפשרה היסטורית, נלך על סגירת מרכזי קניות גדולים ונאפשר תחבורה ציבורית בשבת".

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "לא חרדים יזמו את החוק. לוקחים חוק שלא דתיים יזמו והופכים אותו לנושא חרדים-חילונים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ: "פתיחת עסקים בשבת יחדש את העבדות ויפגע בשוויון של אדם דתי. זו המדינה היחידה ששנאת הדת גוברת על ערכים סוציאליים. חלק קטנטן מהציבור שהשנאה מעבירה אותו על דעתו".

ד"ר שוקי פרידמן, מנהל המרכז ללאום דת ומדינה, המכון הישראלי לדמוקרטיה: "שליש מהמסחר מתנהל בשבת, כך שבפועל, למרות החוקים זה פעל רק לרעת השבת. חנויות שפתוחות בשבת זוכות גם ליותר קונים בימי ראשון ושני, כך ש-35-40% מהפדיון השבועי הוא בזכות פתיחת העסק בשבת. המשמעות היא שגם מי שלא רוצה לעבוד בשבת יש עליו כפיה, בגלל התחרות. החוק הזה לא יועיל וכנראה מזיק. לפני 18 שנה כמעט חוקקנו את חוק השבת, לאחר שהגענו להסכמות, וברגע האחרון רבנים התנגדו. מאז אלפי אנשים עובדים בשבת שלא כחוק. המסחר פרץ כל גבול".

יעקב ברמר, יו"ר פורום המכולות והמינימרקטים: "אתם באים לעסקים קטנים. מתחת העירייה יש 5 סופרים פתוחים בשבת. מי שקונה נעליים בשבת, לא יקנה עוד זוג ביום ראשון בעסק שפתוח על פי חוק. אני לא דתי אבל רוצה ללכת בשבת לים עם הבנות שלי. אני משלם ארנונה 30 יום בחודש ועובד רק 26, ומשלם אותו דבר כמו מי שפתוח 30 יום בחודש. החוק מעוות ושקרי. מי שפותח בשבת קיבל קנסות ולא שילם. רשת שפתוחה בשבת חייבת 7 מיליון קנסות. יש לי למעלה מ-3000 מכתבי תודה מעובדי רשתות שסגרו עסקים בשבת בעקבות המאבק שלי, שמודים לי שיכולים להיות עם המשפחה בשבת".

יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם: "ריגשת אותי. אתה לא חרדי. זה קל להגיד חרדים".

ח"כ ישראל אייכלר: "חוק המרכולים איננו חוק חרדי" אמר. החרדים ימשיכו לשמור על השבת כמו שעשו אבותינו ואבות אבותינו במשך כל השנים. מי שלא שומר שבת מפסיד עבור עצמו ופוגע בעתיד ילדיו. באותה מידה שניתן לשמור דיאטה ולהמשיך לאכול סוכרים ופחמימות, כך אפשר לחלל שבת ולהיקרא מסורתיים. אל תעשו שקר בעצמכם.

ח"כ הרב אייכלר דיבר בכאב על התבוללותם של יהודי ארה"ב משום שלא שמרו את השבת: "עלינו לזכור שיהדות ארצות הברית ברובה התבוללו משום שלא שמרו על השבת. לא הייתה שם אפשרות להתפרנס ללא עבודה בשבת. כך התבוללו מיליוני יהודים. הנשיא הרצוג כבר קרא לזה 'השואה השקטה של ארה"ב'. היחידים שישמרו על יהדות ארה"ב אלו שומרי השבת ובני בניהם. מכל השאר לא יישאר זכר".

"אם יהיה פה לפחות צביון של השבת, שאדם לא יצטרך לעבוד בשבת כדי להשלים הכנסה, ידעו הדורות הבאים מה זה שבת, אפילו שלא יהיו חרדים. אבל כשהורים עובדים בשבת מה ימנע מהצאצאים להתבולל בחו"ל?

"חז"ל אומרים שלא חרבה ירושלים אלא משום שחיללו את השבת. אתם מתיימרים לדבר בשם הנביאים", פנה ח"כ הרב אייכלר לנציגי השמאל שישבו בוועדה, "הנביאים מזהירים שאם לא ישמרו שבת לא יישאר עם יהודי בארץ ישראל".

בסיום הציג ח"כ הרב ישראל אייכלר בפני הוועדה את ההסתייגות לחוק ונימק את דבריו: "ראשי הרשויות הכינו מחטף אנטי חוקי כדי לעקוף את הכנסת. הם מחוקקים חוקי עזר עירוניים בין הקריאות. ההסתייגות שאנו מעלים בפני הוועדה תעצור את ההליך האנטי חוקי הזה ותחיל את החוק החל מכ"ד כסליו תשע"ח, מיום שהחוק עבר בקריאה ראשונה".

הוועדה שמעה את הסתייגויות המחנה הציוני, יש עתיד, ישראל ביתנו ומרצ.



2 תגובות

מיין תגובות